МІЙ ДОСВІД

  Методичні шляхи здійснення 
інтегрованого навчання
           Методи роботи для залучення учнів до словесної творчості
         Так,  під  час  вивчення  іноземної  мови  та світової  літератури  учні  одержують  не  лише  навички  комунікативної  компетенції, літературознавчі знання, а й історичні, філософські, правові, мистецтвознавські.   «З кожною вивченою мовою ти пізнаєш нову душу» - говорить німецьке прислів’я. Знання німецької мови дає нам можливість доступу до однієї з найбагатших скарбниць світової літератури – до скарбниці німецької поезії. В.Сухомлинський писав: «Нічого особливого в тому, що діти пишуть вірші, я не бачив: це нормальна гра духовних сил, звичайний творчий вогник, без якого не можна уявити повноцінного дитинства. Але мене дуже втішало саме те, що духовне життя дітей було таким багатим, било таким живим ключем».              
         Навчити молодь писати вірші – це означає думати, міркувати, висловлювати свої думки, почуття, а ще відчувати себе творцем, творчі сили якого розвиваються, міцніють…   Саме інтегрований підхід до навчання іноземній мові і світовій літературі створює умови для організації творчої діяльності учнів. Я хочу розповісти про методи роботи, які стануть імпульсом для    відкриття    та      розвитку    творчих   здібностей     учнів,    залучення
підростаючого покоління до словесної творчості, це є:                                                                                 гарні взаємовідносини між вчителем і учнем (довіра, повага);
·        активне читання поетичних творів;                                                        
·        сприймання поезії на емоційному рівні;
·        за допомогою вірша звичайне перетворюється на ліричне;
·        складання віршованих рядків за поданими римованими кінцівками – буриме ;
·        монорими (вірш на одну риму);
·        коли їм пропонується, глянувши на будь-який предмет, у вигляді вірша розповісти про що думає,мріє….;
·        використовувати антоніми,епітети,метафори,антоніми(антитеза);
·        запропонувати учням продовжити вірші на власний розсуд;
·        власний переклад віршів рідною мовою.                                                        
      Читання поезії розвиває в учнів відчуття мови і покращує мовну компетенцію не лише з іноземної, а й з рідної мови, особливо коли вони займаються літературним перекладом. Переклад – це творче, художнє відтворення оригіналу засобами рідної мови. Тому я активно залучаю учнів до написання невеликих поетичних творів, а частіше до перекладів класиків німецької літератури. Так старшокласники перекладали поетичні твори Й.В.Гете, Ф. Шиллера, Г. Гайне [додаток 1 ] . Учні активно беруться до роботи і з особливим піднесенням презентують свої праці на уроках, святах чи у стінгазетах. До поезії німецьких класиків створюють презентації, відеоролики, використовуючи  також знання з інформатики. Так, учні  10-А класу були запрошені до обласної наукової бібліотеки на конференцію, присвячену святкуванню 220-річчя великого німецького поета  Г.Гайне , де вони декламували його вірші та власні переклади віршів   Г. Гайне.  На цьому заході  була відтворена рольова гра, де учень в ролі Г.Гайне відповідав на питання кореспондентів про своє життя і творчість німецькою мовою [додаток 2].       Учням подобається створювати гронування.  Наприклад, вивчаючи свята в Німеччині, ми відразу знаходимо спільне і відмінне з українськими традиціями. Особливо учням подобається писати сенкан -один із прийомів технології критичного мислення. Досвід цієї роботи у них є завдяки навчальному предмету - література. Наприклад:
Ukraine                                                          Heine
schön, unabhängig                                         deutsche, berühmte
grenzt, entwickelt, ist                                    lebte, interessierte, schrieb
Ich liebe meine Ukraine.                               Heine war schwer krank.
Heimat                                                          Lуrike    
         Перед початком роботи з віршами на уроках і в позаурочний час використовую  цей  прийом, який розвиває у дітей пошукову спрямованість мислення[додаток3].                                                                                                                         
        На середньому етапі для творчих завдань пропоную невеликі віршики,пісеньки із завданням – дописати рядки, слова:
 1.Unser weltbekannter Koch bäckt die schönen Kuchen ….(hoch)
 2.Dieses Mädchen sucht ein Tuch, jenes braucht ein neues…..( Buch)
 3.Wer sitzt im Ranzen? Rate! –Eine weiße ….(Ratte)
 4.Wer wohnt im kleinen Haus?- Eine graue …(Maus)
 5.Wer sitzt im großen Kasten?-Ein dicker brauner ….(Hamster)
 6.Das Wort –ich- ist im Wicht, im Licht, im Gesicht, im Gedicht, im nicht und                        schliеßlich in der Milch.
        У слабшій групі можна написати початкові букви слів, у сильнішій дати можливість працювати самостійно. Оскільки перед учителями школи стоїть завдання – створити умови для саморозвитку,  життєтворчості особистості, то слід пам’ятати, що саме молодший  шкільний і молодший підлітковий вік є найсприятливішим для творчого розвитку дітей, їх здібностей до творчості. Учні молодшої школи із задоволенням виготовляють вітальні листівки до дня народження,до свят, запрошення, оголошення про прибуття цирку, родовідне дерево. виготовляють книжечку із малюнками до вивчених тем, Різдвяні календарі, Пасхальні композиції.
      Усі ці відомості у навчальному процесі стають «точками зімкнення» іноземної мови та літератури із суміжними предметами, чим зумовлюється наявність між ними глибоких та всебічних зв’язків, основні з яких: а) змістовні; б) виховні; в) методичні.

      Наявність цих зв’язків вимагає встановлювати таку узгодженість у викладанні гуманітарних дисциплін,за якої найповніше відбувається взаємозбагачення й поглиблення знань учнів,успішно формуються навички й уміння,розвиваються розумові здібності,інтегративне,логічне і художнє мислення,- в цьому полягає суть перебудови навчально-виховного процесу.  Учень – не обєкт, а насамперед творець свого власного «Я».

ВІДКРИТИЙ УРОК ДЛЯ УЧНІВ 11 КЛАСУ 
З ТЕМИ "ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ":

Thema:  Schulleben. Zukunftswünsche.
Цілі:
Практична: активізувати і удосконалювати знання учнів з теми Schulleben; навчати застосовувати мовний і мовленнєвий матеріал на практиці;
Освітня:  розширити інтелектуальні та пізнавальні здібності учнів;
Розвивальна: розвивати досвід пошукової творчої діяльності, вміння працювати в команді, готовність брати участь у спілкуванні;
Виховна: прищеплювати розуміння важливості навчання для людини,виховувати почуття поваги до вчителів та взаємоповаги серед учнів.
Методи роботи: робота в групах, в парах, гра, фронтально.
Обладнання: роздавальний матеріал, відеофільм, комп’ютер (слайди)
                                        Хід уроку
1.     Початок  уроку:     Рефлексія настрою:
         а) Sagt bitte  einander Wörter, die positive Emotionen ausdrücken! Nehmt bitte die Hände!
         b) У1, wie geht’s? У1 frage У2, wie es ihm geht!
2.     Повідомлення теми, мети ( слайд )
3.     Активізація лексики:
а)  -Аlso, unser Thema heißt “ Schulleben”. Wozu gehst du in die Schule? (фронтально- відповіді)
          -Einige lieben die Schulzeit, andere nicht so sehr. Hier sind einige Gründe für  und gegen die Schule (рoбота біля дошки по групах )
        b) Was ist die Schule für dich? (відповіді фронтально )
4. Формування комунікативної компетенції:
         а) - Die Schule ist bald zu Ende. Jetzt sprechen wir über die Träume, Wünsche nach dem Schulabschluss, über die Zukunft.
           - Was wünschest du dir nach der Schule? Was würde dich glücklich machen?  (слайд ) (питання – відповідь, учень – учень)
          б) - Alle Menschen wollen glücklich sein. Schaut bitte den Film “Jo-jo sucht das Glück”.  Ihr arbeitet selbständig, hört aufmerksam zu und lest die Zeile, um den Film besser zu verstehen. Маcht bitte Test, dann prüfe ich den Test (показ фільму, самостійна тестова робота).
5. Розвиток навичок монологічного мовлення:
            а) Jetzt spielen wir. Wir machen eine “Karusselle”. Der innere Kreis fragt, was du werden möchtest, der andere Kreis beantwortet die Frage nach meinem Signal!
            b) Ihr wählt viele verschiedene Berufe! Jetzt machen wir einen Kreis der Ideen, jeder schreibt auf Blätterchen seinen Traumberuf, arbeitet in Gruppen, jede Gruppe präsentiert ihre Berufe. Ich gebe euch 2 Minuten. (робота в групах)
           с) Was meinst du: Sind diese Berufe aktuell? Wie findest du diese Berufe?
6. Рефлексія  навчального матеріалу:
            a) Wir  machen Senkan, jede Gruppe präsentiert ihren Senkan.           Наприклад:   
                          Schule
                    neu       dreistöckig
               ist  macht   befindet sich
               gibt uns viele Kenntnisse
                        mein  Haus
7. Заключний етап уроку:
                а) підсумок: Gefällt euch die Stunde? Wie habt ihr verstanden?                        
                              Nehmt bitte die Kärtchen!  Grün – alles verstanden,                   gelb- nicht besonders gut verstanden.

                 б) домашнє завдання; написати лист про свої плани на майбутнє після школи.




Конференція присвячена 220-річчю
 з дня народження Г.Гейне 
 Обласна Наукова Бібліотека 13 грудня 2017 року 
Учні 10-А класу

Немає коментарів:

Дописати коментар

ВІТАЮ

Добрий день!  Вітаю всіх у моєму блозі!