ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА

Таблиця обов'язків учителя, асистента вчителя, діяльності, яку вони виконують спільно 

Обов'язки вчителя
Спільна робота вчителя та асистента вчителя
Обов'язки асистента вчителя
Оцінювання
Оцінити навчальні потреби на основі даних про клас та про учнів, в тому числі з ООП

• Обговорити можливості учня з ООП, його сильні та слабкі сторони. Відвідувати зустрічі зі складання ІНП, ІПР.
• Вести спостереження за особливостями психофізичного розвитку учня з ООП. Відвідувати зустрічі зі складання ІНП, ІПР.
Розробка програми Розробити програму навчання на основі робочого плану та індивідуальних освітніх потреб учня, розглянути альтернативи.
• Обговорити бажані результати для учня.
Обговорити освітні, поведінкові та емоційні цілі.
Участь у розробці ІНП, ІПР учня з ООП
• Підготувати індивідуальний навчальний план (ІНП), індивідуальну програму розвитку (ІПР).
Оновлювати інформацію про учнів та ІНП, ІПР.

Планування
• Спланувати роботу на уроці та відібрати ресурси.
• Вибрати належний вид роботи згідно з ІНП.
• Визначити пріоритети
• Обговорити підготовку
матеріалу та зміну навчального плану з огляду на потреби учня
• Допомогти у доборі та складанні матеріалів, у розробці візуальних засобів, надати іншу подібну допомогу вчителю
Спостереження
• Розробити чітку систему
організації навчально- виховного процесу в інклюзивному класі та 
очікувань щодо навчальних
можливостей учня з ООП.
• Працювати відповідно до розробленої системи
• Регулярно зустрічатись, щоб обговорити досягнення учня з ООП.
• Обговорити реальний етап навчальних досягнень учня з ООП, його відповідність очікуванням, виконання ІНП, ІПР
• Працювати відповідно до системи організації навчально-виховного процесу в інклюзивному класі, правил поведінки та очікувань можливостей учнів з ООП, його ІНП.
• Документувати та звітувати вчителю (за потреби)
Навчання
•   Виконувати план уроку,
проводити навчання згідно
з цим планом.
•   Спостерігати за процесом
навчання, за потреби
допомагати учням з ООП.
•   Залучати учнів з ООП
до виконання окремих
видів діяльності спільно
з класом.
•   Моделювати навчальні
методи та належну мову.
•   Надати асистентам ресурси
•  Чітко висловити результати
та обмінятись досвідом.
•  Обговорити конкретні
стратегії, діяльність
та результати, виконання завдань ІНП.
•  Обговорити розташування
робочого місця.
 Обговорити необхідність гнучкого розкладу відвідування уроків учнями з ООП

• Проводити додаткове
пояснення учням з ООП ,
адаптувати завдання,
враховуючи можливості
учня з ООП, корегувати
їх навчальну діяльність.
• Спостерігати за їх
діяльністю.
• Формувати та сприяти
закріпленню конкретних
умінь, навичок.
• Сприяти розвитку зв’язного
мовлення учнів з ООП
(під керуванням учителя)
•          Вести спостереження, надавати вчителю об'єктивну інформацію щодо навчальної діяльності
учнів з ООП
Оцінка
•  Слідкувати за прогресом учнів з ООП та оцінювати його.
•          Слідкувати за виконанням ІНП
•  Обговорити спостереження.
•  Обмінятись інформацією.
•  Обговорити пропозиції щодо доповнення ІНП, ІПР (чи внесення змін)
• Спостерігати за поведінкою
учнів та надавати інформацію вчителю.
• Збирати та записувати дані
для подальшої оцінки учня,
внесення доповнень до ІНП.
• Вносити пропозиції
вчителю щодо завдань,
розроблених для учня
з ООІІ
Звітування
• Звітувати перед батьками та шкільною командою
•  Обговорити інформацію
про учня.
•  Дотримуватися
конфіденційності
 Звітувати перед вчителем
щодо сильних сторін учня
з ООП, його досягнень
та потреб.
• Звітувати перед вчителем
стосовно поведінки учня
та наслідків


Поради батькам дітей з особливими потребами
1.Ніколи не  жалійте дитину через те,що вона не така, як усі.

2.Даруйте дитині свою любов та увагу,однак не забувайте про інших членів родини,котрі її теж потребують.

3. Не дивлячись ні на що, зберігайте позитивне ставлення і уявлення про свою дитину.

4. Організуйте свій побут так,щоб ніхто в сім'ї не відчував себе «жертвою»,відмовляючись від свого особистого життя.

5. Не відгороджуйте дитину від обов'язків і проблем. Вирішуйте всі справи разом з нею.

6. Слідкуйте за своєю зовнішністю. Дитина повинна гордитися вами.

7. Не бійтеся в чомусь відмовити дитині, якщо вважаєте її вимоги надмірними.

8. Частіше розмовляйте з дитиною. Пам'ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять їй вас.

9. Не обмежуйте  дитину в спілкуванні з ровесниками.

10. Частіше звертайтеся за порадами до педагогів та психологів.

11. Звертайтеся до родин, у яких є діти. Передавайте свій досвід і переймайте чужий.

12. Пам'ятайте, що дитина коли-небудь подорослішає і їй доведеться жити самостійно. Готуйте її до самостійного життя. Говоріть з нею про майбутнє.



РОБОТА АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ:



Конвенція про права дитини (скорочений варіант)




Метою цієї Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах. В ній беруться до уваги різні культурні, політичні та економічні особливості держав. На першому плані в цьому документі стоять інтереси самої дитини. Права, викладені в Конвенції, умовно можна поділити на три частини:


Забезпечення: право володіти певними речами, отримувати певні послуги та мати доступ до того й того (мова йде про ім’я та громадянство, медичний догляд, освіту, відпочинок та ігри, опікування інвалідами та сиротами).

Захист: право бути захищеним від дій, що завдають шкоди дитині (наприклад, від розлучення з батьками, залучення до воєнних дій, комерційної чи сексуальної експлуатації, фізичного чи психічного знущання).

Участь: Дитина має право бути почутою, коли приймають рішення, що стосуються її життя. Підростаючи, дитина повинна мати дедалі більше можливостей брати участь у житті суспільства, готуватися до самостійного життя (наприклад, користуватися свободою думки та слова, вибору культури, релігії та мови).

Стаття 1: Визначення (дефініція) дитини

Дитиною є кожна людська істота до досягнення нею 18-річного віку, якщо за законом, застосовуваним до такої дитини, вона не досягає повноліття раніше.

Стаття 2: Принцип не дискримінації

Кожна дитина повинна бути наділена всіма правами без дискримінації. Всі діти без винятку повинні перебувати під захистом держави. Держава має обов’язок захищати дитину вид  усіх форм дискримінації.

Стаття 3: Якнайповніше забезпечення інтересів дитини

У всіх діях щодо дітей першочергова увага повинна приділятися якнайповнішому забезпеченню інтересів дитини.

Стаття 4: Здійснення прав

Обов’язок держави – забезпечити здійснення прав дитини, викладених у цій Конвенції.

Стаття 5: Права та обов’язки батьків, сім’ї та громади

Держава повинна поважати право батьків та сім’ї на виховання дитини.

Стаття 6: Життя, виживання та розвиток

Дитина має право на життя; обов’язком держави є забезпечити виживання та розвиток дитини.

Стаття 7: Ім’я та громадянство

З моменту народження дитина має право на ім’я і набуття громадянства, а також право знати своїх батьків і право на їхнє піклування.



Асистент вчителя в інклюзивному класі: основні ролі та завдання



(З різних джерел)

Основні ролі та завдання асистента педагога

Роль асистентів педагога в роботі інклюзивного класу є надзвичайно важливою і полягає у наданні допомоги вчителю та дітям, в тому числі й дітям з особливими потребами у навчанні. Асистенти педагога забезпечують:

-          Надання допомоги вчителям в організації, підтримці та впровадженні навчально-виховного процесу;

-          Моделювання додаткової позитивної ролі для учнів, належних і ефективних міжособистісних комунікаційних навичок (вербальних, невербальних);

-          Моделювання безпечної практики роботи та реагування на непередбачені ситуації в міру їх виникнення;

-          Розширення навчальних можливостей для дітей;

-          Індивідуалізований підхід до навчання дітей та надання індивідуальної уваги окремим учням;

-          Управління поведінкою учнів, проведення спостережень відповідно до вимог вчителя;

-          Додатковий час для вчителя для планування, навчання та оцінки навчального процесу;

-          Більшу послідовність у процесі викладання;

-          Кращий моніторинг та оцінку прогресу у навчанні та розвитку дітей;

-          Моделювання організаційних навичок та підзвітності, дотримання основних правил та процедур, прийнятих у навчальному закладі.

Чіткого конкретного переліку обов`язків, які покладаються на асистента вчителя, немає. На визначення обов`язків асистентів педагога впливають різні чинники, а саме: характеристики та особистість вчителя, склад учнівського колективу, стосунки між асистентом вчителя та дітьми, міжособистісні навички вчителя та асистента вчителя, рівень навичок асистентів вчителя, фізичне середовище класу. Окремі вчителі можуть додавати власні вимоги щодо роботи асистентів з метою покращення якості викладання. Наступний перелік містить приклади можливих обов`язків асистентів педагога:

-          Допомагати окремим учням у виконанні навчальних завдань, розроблених вчителем;

-          Здійснювати нагляд за дітьми під час їх перебування в їдальні, на ігровому майданчику тощо;

-          Надавати допомогу у здійсненні моніторингу прогресу дітей;

-          Допомагати у роботі малих груп або індивідуально з окремими дітьми в той час, коли вчитель працює зі всією групою або іншими дітьми;

-          Надавати допомогу у підготовці навчальних матеріалів;

-          Допомагати у проведенні тестів, інших видів перевірочних робіт (підрахунок балів тощо);

-          Допомагати вчителю у проведенні спостережень, здійсненні відповідних записів;

-          Допомагати вчителю у вирішенні проблемних ситуацій та управлінні поведінко учнів у класі;

-          Проведення інструкцій, розроблених вчителем;

-          Співпраця з вчителем у процесі розроблення розкладу;

-          Застосовувати та підтримувати стан обладнання в класі, включаючи проектор тощо.

Більш конкретні види діяльності, які можуть виконувати асистенти педагога, допомагаючи вчителю у процесі викладання, можуть включати в себе:

-          організація екскурсій;

-          читання книжок дітям;

-          допомога учням у виконанні навчальних завдань, розроблених вчителем;

-          роздавати матеріали учням на уроці;

-          допомога дітям у вивченні свого імені, домашньої адреси, номера телефону, дня народження, імені батьків;

-          здійснювати нагляд над ігровими видами діяльності дітей.

Що асистент вчителя НЕ повинен робити та за що НЕ повинен нести відповідальність:

·         Бути єдиною особою,  відповідальною за навчальний процес у класі

·         Планування навчальної програми, уроків тощо (лише допомагає)

·         Відбір навчальних матеріалів чи вибір методів навчання

·         Оцінювання роботи учня чи досягнутого прогресу

·         Оцінка роботи іншого персоналу

·         Проведення діагностики учнів

·         Звітування перед батьками чи опікунами, перед представниками керівних органів управління

·         Виконувати лише роботу з «важкими» учнями протягом більшості часу

·         Нести повну відповідальність під час екскурсій


Немає коментарів:

Дописати коментар

ВІТАЮ

Добрий день!  Вітаю всіх у моєму блозі!